Czy polscy konsumenci są gotowi na mleko A2?
Blisko 60 proc. ankietowanych deklaruje, że z chęcią spożywałoby nabiał o obniżonej alergenności.
Utworzenie polskiego rynku mleka A2 to szansa dla polskich hodowców i przetwórców. Na rynku amerykańskim produkty z mleka A2 osiągają ceny prawie trzykrotnie wyższe niż produkty konwencjonalne. Taka perspektywa daje nadzieję zarówno na istotne podniesienie opłacalności produkcji mleczarskiej w Polsce, jak i większe możliwości eksportowe. Mimo że surowiec ten nie jest jeszcze powszechnie dostępny na sklepowych półkach, wyniki przeprowadzonego na przełomie lutego i marca br. badania [1] wskazują na wysoki potencjał rozwoju rynku mleka A2 w Polsce oraz szansę na jego pozytywny odbiór przez konsumentów. Po zapoznaniu się z zaletami i właściwościami mleka A2 blisko 60 proc. ankietowanych zadeklarowało, że zakupiłoby mleko lub produkty niepowodujące dolegliwości żołądkowych i trawiennych, a co trzeci respondent byłby skłonny zapłacić więcej za tego rodzaju produkty.
"Spośród 14 304 przebadanych samic aż 48 proc. jest tzw. subpopulacją produkcyjną, czyli ma pożądany genotyp A2A2. Niewiele mniej – bo ok. 42 proc. – genotyp A1A2 (subpopulacja zapasowa, będąca źródłem materiału genetycznego dla subpopulacji produkcyjnej), natomiast tylko około 9 proc. badanej populacji ma genotyp A1A1. W ramach projektu przebadane zostały samice siedmiu ras. Zdecydowana większość z nich to jałówki rasy holsztyńsko-fryzyjskiej odmiany czarno-białej oraz czerwono-białej. Wśród najliczniejszej grupy (HF odmiana czarno-biała) prawie połowa samic ma pożądany genotyp A2A2" - komentuje Marta Gozdek.
Polscy konsumenci gotowi na mleko A2?
...
II edycja projektu „A2A2 - nowa droga produktów mlecznych – zastosowanie selekcji genomowej w produkcji żywności o obniżonej alergenności” wystartowała w lutym, a zakończy się w listopadzie br. Projekt jest współfinansowany z Funduszu Promocji Mleka.
[1], [2] - Badanie „Spożywanie produktów mlecznych”, zrealizowane przez SW Reearch na zlecenie Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka; metoda CAWI, N=1001, reprezentatywna grupa Polaków 18+, K i M; 27.02-03.03. 2023 r.
Nadesłał:
8monika5
|