Kobiety przywiązują większą niż mężczyźni wagę do zdjęć na smartfonach, mimo to nie chronią ich
Dla ponad połowy (57%) kobiet z Europy zdjęcia i filmy przechowywane na smartfonach mają większą wartość niż cokolwiek innego na tych urządzeniach, włączając w to sam sprzęt (54%), natomiast dla mężczyzn odsetek ten wynosi 42%.
Tak wynika z badania przeprowadzonego przez Kaspersky Lab i B2B International. Jednak chociaż ponad jedna czwarta kobiet martwi się o bezpieczeństwo online takich zdjęć, wiele spośród nich nadal nie stosuje podstawowych środków bezpieczeństwa.
W badaniu stwierdzono również, że chociaż kobiety są bardziej skłonne do publikowania zdjęć przedstawiających je same (48%) oraz osoby, które znają (40%) — dla porównania, dla mężczyzn odsetek ten wynosi odpowiednio 43% i 33% — jedną z ich największych obaw, wskazaną przez 29%, jest bezpieczeństwo zdjęć i filmów w sytuacji, gdyby cyberprzestępca uzyskał dostęp do urządzenia. Jedna na cztery Europejki martwi się, że takie zdjęcia oraz inne informacje mogą zostać udostępnione w nieodpowiedni sposób lub bez ich zgody, stawiając je w kłopotliwej sytuacji i wyrządzając szkody, w przypadku wysłania do nieodpowiedniej osoby (25%), lub nawet przyczyniając się do zniszczenia relacji (25%).
Mimo to wiele kobiet nie zdaje sobie sprawy, jak podatne są na działania cyberprzestępców — jedynie 15% uważa, że może stanowić cel tego rodzaju ataków, podczas gdy wśród mężczyzn odsetek ten wynosi 25%. W efekcie kobiety nie stosują środków ochrony w celu zabezpieczenia tak istotnych dla nich zdjęć czy innych poufnych informacji przechowywanych w smartfonach. W przeciwieństwie do mężczyzn, nawet 16% kobiet przyznaje, że nie chroni swojego urządzenia przy użyciu hasła, a 10% z nich nie stosuje żadnej formy rozwiązania bezpieczeństwa.
Ten brak świadomości ryzyka pokazują także wyniki niedawnego quizu Kaspersky Lab dotyczącego bezpieczeństwa, w którym 27% kobiet przyznało, że nie tworzy kopii zapasowych swoich urządzeń, ryzykując tym samym utratą wszystkich swoich cennych zdjęć, filmów i plików w przypadku, gdyby ich urządzenie zostało skradzione lub uszkodzone. Mężczyźni są lepiej przygotowani w porównaniu z kobietami — 80% z nich deklaruje, że tworzy kopie zapasowe swoich urządzeń.
„Nie jest niespodzianką, że kobiety różnią się od mężczyzn tym, w jaki sposób wykorzystują informacje przechowywane na urządzeniach podłączonych do internetu i jaką wagę do nich przywiązują. Smartfony odgrywają istotną rolę w przechowywaniu i udostępnianiu szczęśliwych wspomnień oraz utrzymywaniu relacji za pośrednictwem poczty e-mail. Kobiety bardziej przejmują się tym, że kradzież lub włamanie do ich urządzeń będzie miało emocjonalny wpływ na innych. Celebryci nie są jedynymi, którzy przejmują się tym, co może się stać, gdy ich prywatne zdjęcia zostaną publicznie ujawnione. Jedynym sposobem, aby zapobiec takim niemiłym konsekwencjom, jest zastosowanie podstawowych środków bezpieczeństwa pozwalających ochronić to, co cenne” — powiedział David Emm, główny badacz bezpieczeństwa w Kaspersky Lab.
W celu uniemożliwienia cyberprzestępcom uzyskania dostępu do zdjęć, filmów oraz innych cennych danych należy chronić pliki przechowywane na urządzeniach cyfrowych przy użyciu haseł i szyfrowania. Należy również regularnie wykonywać kopie zapasowe plików, aby zapobiec ich bezpowrotnej utracie w razie kradzieży lub uszkodzenia urządzenia. W przypadku udostępniania lub kopiowania tego rodzaju danych należy je zaszyfrować. Przykładem rozwiązania wyposażonego we wszelkie niezbędne funkcje bezpieczeństwa zarówno dla komputerów, jak i urządzeń mobilnych jest Kaspersky Total Security – multi-device.
Aby sprawdzić własną wiedzę dotyczącą haseł i innych aspektów cyberbezpieczeństwa, można skorzystać z quizu przygotowanego przez Kaspersky Lab: https://plblog.kaspersky.com/cyber-savvy-quiz.
Porady pozwalające na poprawę bezpieczeństwa online są dostępne na oficjalnym blogu Kaspersky Lab: https://plblog.kaspersky.com/tag/cybersavvy.
Dane wykorzystane w niniejszej informacji prasowej pochodzą z badania „Consumer Security Risks Survey 2015” (http://r.kaspersky.pl/fUCr7) oraz z quizu „Czy jesteś cyber-łebski?” (http://r.kaspersky.pl/iTzbH).
Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky Lab jako źródła.
Wszystkie informacje prasowe Kaspersky Lab Polska są dostępne na stronie http://www.kaspersky.pl/news.