Cudze chwalicie, swego nie znacie – co w polskim sadzie piszczy


2019-09-06
Superowoce, choć brzmi to banalnie, są prawdziwymi super bohaterami codziennej diety.

Superowoce, choć brzmi to banalnie, są prawdziwymi super bohaterami codziennej diety. Choć wszystkie warzywa i owoce, spożywane w minimum 5 porcjach dziennie, stanowią podstawę prawidłowego żywienia, część z nich wyróżnia się na tle pozostałych, dostarczając olbrzymią dawkę wartościowych związków bioaktywnych, wspierających funkcjonowanie organizmu. Czym są tzw. superfruits?

Jak wyjaśnia dr Dariusz Włodarek – dietetyk i żywieniowiec, Kierownik Zakładu Dietetyki Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie:  Terminem tym określa się produkty rolne o potwierdzonej naukowo wysokiej zawartości związków biologicznie aktywnych, czyli pozytywnie wpływających na ciało i samopoczucie. Oddziałują korzystnie na poszczególne układy organizmu, jak i wspierają działanie komórek na poziomie strukturalnym. Są też bogatym źródłem antyoksydantów, będących istotnym elementem profilaktyki nowotworowej.  Wiele superfruits odnajdziemy w sklepie także pod postacią przetworów.

Polskie superowoce

Krajowe owoce o wysokich wartościach odżywczych są na wyciągnięcie ręki, szczególnie w okresie wakacyjnym, ale nie tylko. Przez cały rok możemy korzystać z ich przetworów, takich jak np. soki 100%, również w kartonowych opakowaniach. Powstają one z owoców zebranych w szczycie sezonu, więc zawierają najwięcej składników odżywczych. W Polsce do naszej dyspozycji mamy lokalne superfruits, takie jak na przykład:

  • Aroniadzięki swoim właściwościom prozdrowotnym jest zaliczana do naturalnych leków. Cechuje się najwyższą zawartością flawonoidów i antyoksydantów ze wszystkich znanych surowców żywnościowych, dlatego warto ją wprowadzić do codziennej diety. Wpływa na wzmocnienie ścian naczyń krwionośnych i ich elastyczność. Dodatkowo przeciwdziała nadmiernemu rozwojowi szkodliwej flory bakteryjnej w jelitach. Ze względu na cierpki smak nie jada się jej na surowo, a np. w formie soku. Jedna jego szklanka (ok. 200 ml) może zastąpić jedną z 5 zalecanych porcji owoców i warzyw– wyjaśnia dr Włodarek. Co ciekawe, Polska jest światowym potentatem w zakresie uprawy aronii, ponad połowa globalnej produkcji pochodzi z naszego kraju, warto więc z tego skorzystać.
  • Czarna porzeczkacechuje się niezwykle wysoką zawartością witaminy C, większą nawet od pomarańczy – 100 g owocu zaspokaja aż 260% dziennego zapotrzebowania na ten składnik. Wpływa ona korzystnie na układ odpornościowy i chroni komórki przed stresem oksydacyjnym. Dodatkowo zmniejsza uczucie zmęczenia. Ponadto czarna porzeczka zawiera dużą ilość pektyn, obniżających poziom tzw. złego cholesterolu LDL – opisuje dr Dariusz Włodarek. Polska również jest liderem w zakresie produkcji tego owocu – ponad połowa światowych zbiorów odbywa się w naszym kraju. Ze względu na cierpki smak, czarna porzeczka często jest spożywana np. w formie nektaru.
  • Rokitnikjego owoce także zawierają duże ilości flawonoidów, które wspierają pracę układu sercowo-naczyniowego. Zawiera ponadto witaminę C, E, a także beta-karoten, czyli prowitaminę A, odpowiadającą za ochronę komórek przed stresem oksydacyjnym. Dodatkowo korzystnie wpływa na wzrok, a także wzmacnia odporność. Krzewy rokitnika często występują w naszym kraju, jednak rzadko jego owoce znajdują się w naszym menu. Najpopularniejszą formą spożywania jest olej, jednak możemy też przyjmować go w formie nektaru – zachęca dr Włodarek.

Oprócz wymienionych, do polskich superowoców możemy też zaliczyć jeżyny, czarny bez czy chociażby dziką różę. Wprowadzenie tych produktów do codziennej diety z pewnością pozytywnie wpłynie na funkcjonowanie organizmu, a co za tym idzie, na nasze samopoczucie. Sięgajmy więc po owoce, soki, dżemy czy inne przetwory, które cechują wyjątkowe, prozdrowotne właściwości. I choć te zaliczane do superowoców zawierają ponadprzeciętną ilość związków bioaktywnych, pamiętajmy o wszystkich warzywach i owocach – to one stanowią podstawę Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej – tłumaczy dr Włodarek.

 

Więcej informacji na www.5porcji.pl

 

 

Program sfinansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Organizator Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków.

Ostatnio dodane artykuły:

Nitkowanie zębów – im częściej, tym lepiej
Wiele osób wciąż uważa, że nitkowanie zębów to czynność „dodatkowa”, bądź zupełnie nadprogramowa w trakcie codziennego rytuału pielęgnacji jamy ustnej. Nic bardziej mylnego, nitkowanie zębów powinno stanowić integralną część higieny.

Ekocudowna wiosna nadchodzi! Ekocudowna wiosna nadchodzi!
Targi Kosmetyków Naturalnych Ekocuda odbędą się w Poznaniu, Gdańsku i Warszawie!

ALTERNATYWNE ROZWIĄZANIA INWESTYCYJNE W NIERUCHOMOŚCIACH
Inwestycja w nieruchomości to wciąż jeden z najlepszych sposobów lokowania środków finansowych.

3 zasady zdrowej diety seniora. Co jeść, żeby czuć się lepiej 3 zasady zdrowej diety seniora. Co jeść, żeby czuć się lepiej
Dieta dwudziestolatka znacznie różni się od diety siedemdziesięciolatka. Dlaczego? Kluczem do sukcesu jest zbilansowana dieta – ale co ona tak naprawdę oznacza? Co powinien zatem jeść senior, aby czuć się lepiej? Poznaj 3 proste zasady.

Masz nieładne piersi? Możesz to zmienić!
Kobiece piersi od wieków były inspiracją dla wielu artystów i symbolem zmysłowego piękna. Są bez wątpienia atrybutem kobiecości, przyciągają uwagę płci męskiej. Są również tą częścią ciała, na którą najczęściej narzekamy.

więcej »

Najczęściej czytane artykuły:

Mięso, ser żółty, ziemniaki… - czyli co i jak jadają Polacy? Mięso, ser żółty, ziemniaki… - czyli co i jak jadają Polacy?
Dania tradycyjna, czy egzotyczne? Mięso, czy ryba? Szynka, a może jednak ser żółty? Jakie potrawy najczęściej jadamy na śniadanie, a jakie na obiad? Zapraszamy do przeglądu talerzy i zwyczajów żywieniowych Polaków!

Ślepota zmierzchowa – największe zagrożenie dla kierowców? Ślepota zmierzchowa – największe zagrożenie dla kierowców?
Ślepota zmierzchowa – największe zagrożenie dla kierowców?